Het is weer week van de werkstress. Opschieten als ik ook nog een duit in het zakje wil doen. Een week is kort!
Wat ik kwijt wil: ik ben blij dat het onderwerp serieus genomen blijft worden door werkgevers en door de overheid. Maar helpt zo’n campagne echt tegen stress en burnout? De vakbonden zijn kritisch en dat lijkt terecht als je kijkt naar de cijfers.
Burnout
Maar liefst een miljoen Nederlanders hebben te maken met burnout en 40 % van de werknemers klaagt over te hoge werkdruk. Het aantal (vooral jonge!) mensen dat opgebrand thuiszit groeit nog steeds. Daar lijden zij niet alleen zelf onder, ook hun collega’s en werkgevers. Daarnaast raakt het partners, kinderen en familie. En tenslotte de samenleving en economie als geheel. Daarom is het in ieders belang dat werkstress aangepakt wordt.
99 oplossingen
Een aardig onderdeel in de campagne dit jaar is het verzamelen van 99 oplossingen tegen werkstress, zowel aan werknemerskant als aan werkgeverskant. Veel ideeën die worden aangedragen gaan over de dagelijkse omgang van de manager met de werknemer, zoals heldere communicatie, goede planning, verantwoordelijkheid delen etc. Er zijn ook tips over hoe werknemers om kunnen gaan met werkstress. Zij moeten problemen actief bij leidinggevenden aankaarten en grenzen stellen, geen internet in de slaapkamer toestaan en uitvinden wat hen energie geeft. Gezond eten, sporten, allemaal prima.
Werkdruk
Het gevaar is dat in de veelheid van 99 aanbevelingen de kern van het probleem ondergesneeuwd raakt. Die lees ik onder meer in oplossing 5: ‘Een juiste balans tussen werkhoeveelheid en de capaciteit van medewerkers vermindert de werkdruk. Een tijdelijke klantenstop kan lucht geven aan de organisatie’. Een open deur zou je zeggen. Maar volgens mij wel de grootste uitdaging, vooral voor bedrijven en organisaties die winst willen of moeten maken. En dat geldt tegenwoordig voor bijna alle sectoren in de samenleving. Wie wil er nou een klantenstop?
Marktwerking
De marktwerking die is ingevoerd in de gezondheidszorg, OV, onderwijs, post, telefoon etc. zorgt in die sectoren voor een veel hogere werkdruk dan vroeger. De norm is: zo snel mogelijk zoveel mogelijk presteren met zo weinig mogelijk mensen die zo min mogelijk kosten. Van medewerkers mensen wordt verwacht dat ze niet alleen kwaliteit leveren maar ook ‘productie draaien’, hun ‘persoonlijke targets halen’. Ik vermoed dat de toename van klachten over hoge werkdruk en het aantal gevallen van burnout hier niet los van staat.
Vrije tijd
Een andere belangrijke factor is onvoldoende ruimte voor een privéleven en echt vrije tijd waarin je volledig tot rust kunt komen. Oplossing 14 voor de werkgevers zegt: ‘Laat zien dat overwerken niet de norm is, door zelf niet ‘s avonds laat mails te beantwoorden of maak hier duidelijke afspraken over’. Een praktische aanbeveling die staat voor een fundamentelere zaak.
Het is de laatste jaren vanzelfsprekend geworden om in je vrije tijd bereikbaar te zijn voor je werk. Veel flexibiliteit in combinatie met weinig zekerheid.
Social media
Zeker jonge mensen zien daar vaak geen bezwaar in. Ze staan via social media toch al steeds in contact met de buitenwereld. Totdat ze merken dat deze permanente beschikbaarheid voor het werk en een paar honderd ‘vrienden’ een voortdurende druk oplevert. Echte ontspanning wordt steeds moeilijker. Uiteraard ligt hier voor de werknemer een uitdaging, maar nee zeggen tegen je baas of collega’s is moeilijk, vooral als je een flexcontract hebt.. Ik denk dat de werkgever hierin de grootste verantwoordelijkheid heeft om de rust en vrije tijd van werknemers te respecteren, uiteindelijk in zijn eigen belang.
Speerpunten
Ik hoop echt dat de campagne bijdraagt aan duurzame, gezonde arbeidsverhoudingen. (‘duurzame inzetbaarheid’ vind ik wat ongelukkig gekozen). Ik pleit er voor dat uit de waslijst met oplossingen een of twee speerpunten gekozen worden waar overheid, bedrijfsleven en vakbeweging het komend jaar mee verder gaan. Dat er afspraken en maatregelen komen om ze te implementeren. Anders dreigt de campagne te verzanden in goede bedoelingen.
Geef een reactie