Gisteren heb ik ze eens opgebeld: de luidjes van Google Adwords die telkens mijn advertenties afkeuren zodra het woord ‘vreemdgaan’ daarin opduikt. Het woord ‘passie’ wordt ook niet geaccepteerd, dus ‘seks’ probeer ik niet eens.
Mijn tekst: ‘Vreemdgaan hoeft niet het einde van je relatie te betekenen’ werd tot mijn verbazing botweg geweigerd, aanvankelijk zonder motivering maar wel met het dreigement dat aanhoudende overschrijding van de regels niet getolereerd werd! Na enig gepieker bedacht ik dat ze zouden kunnen denken dat ik vreemdgaan goedpraat of relativeer en de lezer aldus stimuleer om vreemd te gaan. En dat mag kennelijk niet van Google. De door mij gewijzigde tekst ‘Relatieproblemen door vreemdgaan? Zoek snel hulp!’ werd na enige uren goedgekeurd zij het voorzien van het label ‘gezinsonvriendelijk’. Voor straf liet Google de advertentie vervolgens nauwelijks zien, tot vandaag.
Gezinsonvriendelijkheid
Ik probeerde de vriendelijke jongeman uit te leggen wat het beroep van relatietherapeut inhoudt en dat paren vaak hulp zoeken nadat een van de partners is vreemdgegaan. Ik vertelde dat ik in plaats van ‘vreemdgaan’ woorden als ‘overspel’ of ‘ontrouw’ in de advertentie uitgeprobeerd had maar dat ik dan ander commentaar van Google kreeg: ’te laag zoekvolume’. Dus wat te doen? De jongeman begreep mijn wrevel en ging overleggen met een collega. Na een paar minuten kwam hij weer aan de lijn en legde omstandig uit dat het nieuwe beleid van Google was om advertenties scherper op gezinsonvriendelijkheid te toetsen. Ook het aanzetten tot geweld valt daaronder, zei hij: ‘en tja we kunnen helaas geen uitzonderingen maken’. Dus ik mag geen teksten aanleveren met het woord ‘vreemdgaan?’ ‘Ja dat mag wel maar ze worden minder vertoond, niet aan gezinnen die een kinderslot op internet hebben’. Hij verzekerde me dat de censuur bij Google nooit door machines alleen wordt uitgevoerd, maar dat elke verdachte advertentie door een echte medewerkers wordt beoordeeld. Een vreemd verhaal, zouden zoveel mensen dan een kinderslot hebben? Ik besloot niet in discussie te gaan met de vriendelijke jongeman. Ik bedankte hem hartelijk voor de informatie waarop hij onmiddellijk vroeg of ik even aan de lijn wilde blijven voor een klanttevredenheid-onderzoekje.. nu even niet.
Seks
Vandaag kon ik het niet laten om na te gaan of Google advertenties opneemt van seksclubs in Amsterdam. Hoewel ik geen kinderslot heb en dus alle websites van sekshuizen kan openen, ontbreken er advertenties over dat onderwerp: de zijbalken zijn maagdelijk wit. Onder en bovenaan de pagina trof ik een paar degelijke toeristische tips: tentoonstellingen in de Nieuwe Kerk en de Hermitage. U kunt heus wel wat beters doen in Amsterdam dan naar de wallen! Ook het filmfestival Cinekid zag ik voorbij komen, zal wel een vergissing zijn. Wat ben ik blij dat ik geen seksuoloog ben, die mogen weliswaar adverteren, maar zonder enig seksueel probleem te benoemen. Het blijft bij: ‘seksuoloog nodig’? Nee, een..
Second Love
Een vriend aan wie ik dit verhaal vertelde, reageerde: ja dat is Google, het is onvermijdelijk dat we met Amerikaanse preutsheid en censuur te maken krijgen. Dat mag waar zijn maar ook in eigen land wordt nagedacht over internetcensuur en niet alleen waar het gaat om IS-terrorisme of kinderporno. In de zomer van 2013 heeft een aantal CDA-leden geprobeerd hun congres een resolutie te laten aannemen om ‘commerciële oproepen tot vreemdgaan aan banden te leggen’ zoals van als Second Love en anderen. Dat voorstel heeft het weliswaar niet gehaald en ook de SGP jongeren vingen dat jaar bot bij de reclamecodecommissie, maar een enquête van TNS NIPO wees toen uit dat niet alleen 70 procent van de Nederlanders sites als Second Love afkeurt maar ook dat een meerderheid zeker niet onwelwillend staat tegenover het aanpakken van reclames voor vreemdgaan. Die trend is dus niet exclusief Amerikaans.
Wantrouwen
Let wel: ik ben geen voorstander van vreemdgaan of commerciële verleiding daartoe, maar ik merk dat ik van dit soort willekeurige ‘bescherming’ rebels word én wantrouwig. Ik dacht vandaag: tóch nog eens googelen op ‘vreemdgaan’ en … Zou mijn belletje invloed hebben gehad? Op klaarlichte dag zie ik tientallen advertenties van Second Love en veel stoutere sites die aanzetten tot seksuele avonturen buitenshuis. En kijk, daarnaast in de zijbalk keurig mijn brave advertentie over relatietherapie, zoek hulp! Dat is in orde wat mij betreft maar logica kan ik in het nieuwe Google beleid niet ontdekken.
Geef een reactie